Κατασκευάζοντας ένα επιτυχημένο κέντρο υγείας και ευεξίας

Α Decrease font Enlarge font
Κατασκευάζοντας ένα επιτυχημένο κέντρο υγείας και ευεξίας

Οι διακοπές ευεξίας αποτελούν ένα από τα πιο ανερχόμενα είδη τουρισμού παγκοσμίως. Σύμφωνα με το Global Wellness Institute, τα έσοδα του παγκόσμιου τουρισμού ευεξίας από 494 δισ. το 2013, έφτασαν τα 563 δισ. δολάρια το 2015, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 14%. Ρυθμός ανάπτυξης σχεδόν διπλάσια γρηγορότερος από αυτόν των συνολικών εσόδων του τουριστικού κλάδου (6,9%). Το ίδιο ινστιτούτο προβλέπει ότι μέχρι το 2020 ο τουρισμός ευεξίας θα έχει ξεπεράσει τα 800 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με το ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό κέντρο ερευνών SRI International, οι τουρίστες ευεξίας ξοδεύουν 130% περισσότερο από τον μέσο τουρίστα. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που τα ξενοδοχεία επενδύουν στην αγορά αυτή, προσδοκώντας τόσο να παρέχουν όσο το δυνατό πιο αναβαθμισμένες υπηρεσίες στους πελάτες τους όσο και να μεγιστοποιήσουν τα δικά τους έσοδα.

Στην Ελλάδα, τα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών φροντίζουν να δημιουργούν εξειδικευμένα κέντρα ευεξίας και πολλά από αυτά έχουν ήδη διακριθεί παγκοσμίως. Στη λίστα των βραβευθέντων ξενοδοχειακών spa του 2018 των World Luxury Spa Awards φιγουράρουν το Thermae Sylla, το Exlis Spa, το GOCO Spa Daios Cove, το spa του Athenaeum Intercontinental, το Porto Carras Thalassotherapy & Spa Center ενώ τις προηγούμενες χρονιές ανάλογα βραβεία έχουν λάβει το Anazoe Spa του Costa Navarino, το Elounda Gulf Spa Villas και το Dream Spa του Olympia Golden Beach Resort & Spa και πολλές ακόμα ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις. 

Τα συστατικά της επιτυχίας

Τι κάνει όμως επιτυχημένο ένα spa; Το βασικότερο στοιχείο είναι η φιλοσοφία πάνω στην οποία θα στηθεί ο χώρος ευεξίας. Ο ξενοδόχος είναι αυτός που γνωρίζει καλά το ξενοδοχείο του, γιατί το προτιμούν οι επισκέπτες του και πως οι επισκέπτες περιγράφουν την εμπειρία τους. 

Πάνω σε αυτή τη γνώση θα αναπτυχθεί και το spa. Μια έρευνα αγοράς θα καθορίσει το σκοπό του spa και την εμπειρία που αυτό πρέπει να προσφέρει σε σχέση με το κοινό και τους στόχους του ξενοδοχείου.

Ένα ακόμα στοιχείο είναι ο ξενοδόχος να μπορεί να αναγνωρίσει τις πηγές εσόδων και τα περιθώρια κέρδους της κάθε πηγής. Πρέπει να έχει σαφή εικόνα της ροής εσόδων, της δομής του τιμοκαταλόγου, τις απαιτήσεις σε προσωπικό, της μισθοδοσίας και των λειτουργικών εξόδων. Η στρατηγική για την κερδοφορία προϋποθέτει την κατανόηση των ιδιαίτερων απαιτήσεων μισθοδοσίας του προσωπικού του spa και τον περιορισμό αυτού του σημαντικού βάρους με δημιουργικές πρακτικές στρατολόγησης και άριστη διαχείριση των εξόδων.

Κατόπιν, τα προγράμματα και οι σχετικές υποδομές σχεδιάζονται με βάση τη φιλοσοφία στην οποία έχει καταλήξει ο ξενοδόχος.

Οι χώροι των θεραπειών μπορεί να περιλαμβάνουν χαλάρωση, θεραπείες προσώπου και σώματος, φυσική κατάσταση, διαχείριση υγείας/ τρόπου ζωής και διατροφή.

Πάνω σε αυτά θα αναπτυ-χθούν τα μενού θεραπειών που μπορεί να είναι a la carte, πακέτα, ομαδικά πακέτα και ειδικά θεματικά προγράμματα. Οι υποδομές θα καθορίσουν τον τύπο και τον αριθμό των χώρων θεραπειών. Δεν πρέπει να παραγνωριστεί το γεγονός ότι τα spa έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές λειτουργίας που είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία τους. Το να υπάρχει ένας υπέροχος μηχανισμός δημιουργίας δίνης με καταρράκτη δεν λέει τίποτα αν κάθε φορά που λειτουργεί γεμίζει με υδρατμούς τα αποδυτήρια!

Φυσικά χρειάζεται ένας εξειδικευμένος manager για το spa που να μπορεί να διαχειρίζεται την ανάγκη του επισκέπτη για εμπειρίες, τους εργαζόμενους που συνήθως έχουν εκπαιδευτεί για να εργάζονται μεμονωμένα, αλλά και τα έξοδα λειτουργίας.

Η διαφήμιση του spa εντός του ξενοδοχείου είναι απολύτως απαραίτητη, καθώς δεν αποτελεί απαραίτητη λειτουργία (όπως το εστιατόριο).

Το μήνυμα θα πρέπει να σχετίζεται και πάλι με τη φιλοσοφία στην οποία έχει καταλήξε ο ξενοδόχος. Τέλος, μπορεί πολλοί ξενοδόχοι να μπαίνουν στον πειρασμό να παραλείψουν το έξοδο της πρόσληψης ενός εξειδικευμένου συμβούλου, ωστόσο ο μεγάλος ανταγωνισμός στην αγορά απαιτεί άριστα οργανωμένες υποδομές, προγράμματα και λειτουργία που να μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες. Επιλέγοντας τον κατάλληλο σύμβουλο από την αρχή, ακόμα και πριν την κατασκευή της υποδομής, μπορεί τελικά να οδηγήσει στην εξοικονόμηση χρημάτων που θα προέκυπταν από κατασκευαστικά αλλά και λειτουργικά λάθη.

Οι νέες τάσεις στις θεραπείες

Όταν μιλάμε για τουρισμό ευεξίας, το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό είναι τα spa. Άλλωστε αυτό επικρατούσε για πολλά χρόνια στην αγορά. Ωστόσο, όσο αυξάνεται η ζήτηση, τόσο διευρύνονται και οι διαθέσιμες επιλογές για τους τουρίστες.

Θεραπείες διακοπής καπνίσματος: Είναι πιο εύκολο να συνδυάσει κανείς τα πρώτα βήματα προς μια ζωή χωρίς τσιγάρο με υγιεινές διακοπές που θα τον βοηθήσουν να αποφορτιστεί και ταυτόχρονα να απαλλαγεί από τη συνήθεια του καπνίσματος.

Διακοπές πνευματικής και συναισθηματικής θεραπείας: Τα μαθήματα γιόγκας, διαλογισμού και αυτογνωσίας βοηθούν όσους έχουν εξουθενωθεί από το σύγχρονο τρόπο ζωής να επανασυνδέσουν σώμα, μυαλό και ψυχή.

Θεραπείες για μετακαρκινική αποκατάσταση: Η άνοδος των θεραπειών ευεξίας των spa που δημιουργούν ειδικά προγράμματα αποκατάστασης για ασθενείς που έχουν νικήσει τον καρκίνο, προσφέρει την ιδανική ευκαιρία για επαναφόρτιση και ανανέωση. Υπάρχει μεγάλη ποικιλία ολιστικών και εναλλακτικών θεραπειών φυσικής ιατρικής, από βελονισμός έως Ayurveda, σε συνδυασμό με συμβουλευτικές συνεδρίες με ψυχολόγους, διατροφολόγους και φυσιοθεραπευτές.

Προληπτική υγεία για να δείχνετε νεότεροι: Στην εποχή που η ηλικία δεν είναι τίποτα περισσότερο από έναν αριθμό, είτε μαθαίνοντας να αφήνετε στην άκρη το στρες είτε κάνοντας πολύ συχνά γυμναστική, η μείωση της βιολογικής ηλικίας είναι το νέο σύνθημα της τάσης «μεγαλώνοντας με χάρη». 

Καλύτερη υγεία για τον μοντέρνο άνδρα: Μέχρι τώρα τα spa ήταν προνόμιο κυρίως των γυναικών. Πλέον ο σύγχρονος άνδρας δίνει σημασία στην ευεξία. Μετά από μια αθλητική δραστηριότητα, οι άνδρες δέχονται ευχάριστα μια θεραπεία χαλάρωσης σε spa.

Διακοπές οικογενειακής ευεξίας: Όλο και περισσότερες θεραπείες spa περιλαμβάνουν πλέον όλη την οικογένεια, με ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα για παιδιά.

Βασικός στόχος είναι να απομακρύνουν τα παιδιά από τα tablets και τα βιντεοπαιχνίδια, ενθαρρύνοντάς τα να δοκιμάσουν νέα αθλήματα και δραστηριότητες.

Θεραπείες φιλικές προς το περιβάλλον: Με την αύξηση των περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένων ταξιδιωτών οι οποίοι αναζητούν διακοπές ευεξίας που να κάνουν καλό τόσο στους ίδιους όσο και στο περιβάλλον, υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη των… οικολογικών θεραπειών. Εκπαιδευτικοί περίπατοι στο φυσικό τοπίο της περιοχής, θεραπείες με φυσικά (και συχνά τοπικά) προϊόντα και υγιεινή οργανική κουζίνα από τους κήπους του ίδιου του ξενοδοχείου, είναι μερικές μόνο από τις ιδέες της νέας εποχής.

Τα προϊόντα

Στην επιτυχημένη λειτουργία ενός spa, σημαντικό ρόλο παίζουν και τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται κατά τις θεραπείες. Ένα spa brand έχει συγκεκριμένη γνώση σε ό,τι αφορά τη θεραπεία, το αποτέλεσμα, την απόλαυση του πελάτη αλλά και την προώθηση των προϊόντων για αγορά και η παγκόσμια αναγνώριση μια μάρκας δίνει στον πελάτη εμπιστοσύνη αυξάνοντας τελικά το ποσό που ο πελάτης ξοδεύει σε ένα spa.

Πάντως σημαντικός παράγοντας επιτυχίας είναι η εκπαίδευση του προσωπικού, η οποία δεν αφορά μόνο τις θεραπείες αλλά και τη γνώση για πωλήσεις θεραπειών και προϊόντων, τη συμπεριφορά μέσα σε ένα spa και τα υψηλά στάνταρτς που πρέπει να τηρούνται.