Hotel Megatrends Talks | Οι σύγχρονες τάσεις στον τομέα της φιλοξενίας

Α Decrease font Enlarge font
Hotel Megatrends Talks | Οι σύγχρονες τάσεις στον τομέα της φιλοξενίας

Δύο ενότητες είχε στην XENIA 2019 η εκδήλωση Hotel Megatrends: Στην πρώτη, με κεντρικό θέμα «Καινοτομία και παράδοση», πέντε φημισμένοι αρχιτέκτονες και designers παρουσίασαν αντιστοίχως πέντε concepts χώρων φιλοξενίας. Στη δεύτερη, τις τρεις ημέρες της έκθεσης, μέσα από 14 διαφορετικές θεματικές ενότητες του Hotel Megatrends Talks, μία πλειάδα ιδιοκτητών και στελεχών εταιρειών, αρχιτεκτόνων και άλλων ειδικών ανέλυσαν όλα τα ζητήματα που αφορούν μία σύγχρονη επιχείρηση φιλοξενίας.  Το design ενός χώρου, το marketing, η πρόληψη και ο τουρισμός υγείας, η ευεξία στην αρχιτεκτονική, τα Boutique hotel trends, η κουζίνα του εστιατορίου, τα XL resorts, τα eco hotels και το eco marketing ήταν μερικά από τα θέματα που αναδείχθηκαν στα πάνελ. Υπήρξαν, επίσης, παρουσιάσεις και συζήτηση με εκπροσώπους εταιριών και συνδέσμων των κλάδων αλουμινίου, μαρμάρου, υαλοπινάκων και ξύλου για τα υλικά, που πρέπει να χρησιμοποιεί ένα σύγχρονο ξενοδοχείο.

Η αρχιτεκτονική ευεξίας στα ξενοδοχεία

Η αποτύπωση της ευεξίας στην αρχιτεκτονική εκτείνεται πέρα από την περιβαλλοντολογική αποτύπωση και οδηγεί στην ανάδειξη της ψυχής ενός τόπου, τονίστηκε στο σχετικό πάνελ. Η αρχιτεκτονική ευεξίας είναι η αρχή του σχεδιασμού κτιρίων με έμφαση στην επίδραση που έχουν στην ευημερία των ανθρώπων που ζουν ή εργάζονται σε αυτά κι έχει στόχο να δημιουργήσει χώρους που κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται καλύτερα όταν κατοικούν σε αυτούς. Όπως αναφέρθηκε, οι Αρχαίοι Έλληνες ήταν πρωτοπόροι και σε αυτό τον τομέα. Η Επίδαυρος π.χ. αποτελούσε ένα συνολικό τοπίο ευημερίας, χτισμένο γύρω από ένα κέντρο υγείας που χρονολογείται από τον 3ο ή 4ο αιώνα π.Χ.. Περιελάμβανε ναούς, κλινικές, σπίτια για ύπνο και διάφορες θεραπείες, καθώς και αθλητικό στάδιο, και φυσικά, θέατρο πολιτιστικής, πνευματικής και φυσικής κάθαρσης. Η θέα προς τη θάλασσα και το θαυμαστό τοπίο ήταν τόσο μέρος της θεραπευτικής διαδικασίας όσο και οι χειρουργικές επεμβάσεις. Και στην εποχή της Αρχαίας Ρώμης όμως, η καθημερινή κολύμβηση στο φυσικό ζεστό νερό ήταν μια συνήθης πρακτική για όλες τις κοινωνικές τάξεις. Τα λουτρά ήταν μέρη όπου οι Ρωμαίοι μπορούσαν να χαλαρώσουν, να θεραπεύσουν και να κοινωνικοποιηθούν. Όχι μόνο τα λουτρά εξελίχθηκαν σε κοινωνικά κέντρα, άλλα έγιναν πραγματικοί κόμβοι διάδοσης κι ανάπτυξης του ρωμαϊκού πολιτισμού. Πολλά λουτρά μάλιστα είχαν παραστάσεις, βιβλιοθήκες, κήπους, χώρους για άθληση κι άσκηση καθώς και καταστήματα που πωλούσαν προϊόντα, αρώματα και άλλα αγαθά. Η ευεξία σήμερα συνδέεται με τα ξενοδοχεία και τα spa και εμπεριέχει πλούσιες αρχιτεκτονικές παραμέτρους όπως η λειτουργικότητα, η κίνηση, η αναλογία διαστάσεων, η ατμόσφαιρα, η απλότητα & αντίληψη του χώρου, αλλά και η σύνδεση εσωτερικών και εξωτερικών χώρων μέσω της επαφής με το ανθρώπινο δέρμα. Στη συζήτηση αναλύθηκε η σημασία του αέρα, του νερού, της κίνησης, του φωτός και της σκίασης, της άνεσης και της τεχνολογίας στην επίτευξη της ευεξίας μέσω της αρχιτεκτονικής. Υπογραμμίσθηκε επίσης ότι η Ελλάδα διαθέτει τεράστια αλλά και εν πολλοίς αναξιοποίητα συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα αυτό λόγω της εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς και των ευνοϊκών κλιματολογικών συνθηκών που διαθέτει. Πλέον πρωταρχικό ρόλο στη φιλοξενία διαδραματίζουν η Αρχιτεκτονική Ευεξίας και η Οικολογική Συνείδηση (Eco-Friendly), ενώ οι νέες γενιές έχουν ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις από τους προορισμούς Υγείας & Ευεξίας. Η κουζίνα, επίσης, αποτελεί βασικό κομμάτι των ολοκληρωμένων τουριστικών καταλυμάτων. Οι ομιλητές ανέλυσαν πως μπορεί και πρέπει να γίνεται ο σωστός σχεδιασμός της κουζίνας ξενοδοχείου και η θετική επίδραση που έχει στην οργάνωση και την έμπνευση του chef και της ομάδας του, με στόχο την ικανοποίηση του τελικού αποδέκτη, του πελάτη. Ομιλητές ανέδειξαν ακόμη τις αρχιτεκτονικές απαιτήσεις που έχουν τα γιγάντια -τόσο σε μέγεθος όσο και σε υποδομές και υπηρεσίες- XL Resorts, τονίστηκε ότι η αναπτυσσόμενη τάση των Boutique Hotels αλλάζει και αναδιαμορφώνει τον αστικό τουρισμό, ενώ σε άλλο πάνελ για την ομορφιά και την τεχνολογία οι ομιλητές εστίασαν στο πώς η τεχνητή νοημοσύνη υπηρετεί την ομορφιά, τους αλγόριθμους για προσωποποιημένα προϊόντα και την εναρμόνιση των σύγχρονων λιανικών πωλήσεων της ευρύτερης αγοράς με την ξενοδοχειακή επιχείρηση. 

H ανερχόμενη τάση των Eco Hotels και Eco Marketing

Διακεκριμένοι Έλληνες αρχιτέκτονες τοπίου ανέδειξαν την ανερχόμενη παγκοσμίως τάση των Eco Hotels και Eco Marketing στην ομώνυμη ενότητα του XENIA Hotel Megatrends. Οι ομιλητές επισήμαναν ότι έρευνα που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Cornell έδειξε ότι ξενοδοχεία με πιστοποίηση LEED παρουσίασαν περισσότερα έσοδα και λιγότερα έξοδα, π.χ. οικονομία σε ενέργεια για ψύξη και θέρμανση συγκρίνοντάς τα με μη πιστοποιημένα. Αν ολοένα και περισσότερο ταξιδιώτες επιλέγουν για την διαμονή τους πράσινα ξενοδοχεία, αυτό θα αποτελέσει μοχλό πίεσης, ώστε να στραφούν όλα προς την πράσινη λογική η οποία έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα:

  • Μείωση της επίδρασης στο περιβάλλον: Ένας από τους στόχους είναι η μείωση του οικολογικού αποτυπώματος της επιχείρησης καθώς και εκείνου των επισκεπτών της, ελαττώνοντας τη χρήση πόρων, περιορίζοντας τις εκπομπές CO2 και τις εκλύσεις ρύπων στον αέρα, στο νερό και το έδαφος και μειώνοντας σημαντικά την ποσότητα των απορριμμάτων. 
  • Ανταπόκριση στις αυξανόμενες προσδοκίες των επισκεπτών: Τουλάχιστον 50% των ταξιδιωτών, λαμβάνουν υπόψη στην επιλογή τουριστικού καταλύματος την πιστοποίησή του. Το 87% είναι έτοιμο να εμπιστευτεί ένα σήμα που εγγυάται πως το ταξίδι τους συνάδει με τις αρχές του βιώσιμου τουρισμού, ενώ το 30% των ξενοδοχείων που φέρουν το οικολογικό σήμα παρατήρησαν σημαντική επίδραση του σήματος στο ποσοστό πληρότητας. 
  • Προσέλκυση νέων πελατών: Σύμφωνα με την έρευνα, σε 145 τουριστικούς πράκτορες στην περιοχή της Μεσογείου περισσότεροι από το 50% δηλώνουν πως ενδιαφέρονται να οργανώσουν ή να προσφέρουν φιλικά προς το περιβάλλον ταξίδια, με βάση την περιβαλλοντική ποιότητα του καταλύματος. Μάλιστα, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες είναι έτοιμοι να πληρώσουν υψηλότερη τιμή (5% έως 15% περισσότερο) για καταλύματα με οικολογική πιστοποίηση. 
  • Μειωμένη κατανάλωση και κόστη: Υιοθετώντας μια προσέγγιση οικολογική, επιτυγχάνεται εξοικονόμηση από 15% – 20% στους λογαριασμούς ύδρευσης και ενέργειας. 
  • Βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης: Περισσότερα από 460 ξενοδοχεία έχουν το οικολογικό σήμα Eco – label, ενώ περισσότερα από 3.000 έχουν λάβει την πιστοποίηση Green Key και περίπου 395 έχουν λάβει την πιστοποίηση Green Globe. Το 22% των ξενοδοχείων με το Eco – label παρατήρησαν αύξηση στην αφοσίωση των πελατών. 
  • Μακροπρόθεσμα επιχειρηματικά οφέλη: Συνεργαζόμενοι με άλλους στον τομέα και επιδεικνύοντας σωστές πρακτικές, υπάρχει βοήθεια στη διασφάλιση της προστασίας του τοπικού περιβάλλοντος. 
  • Θεσμικές αλλαγές: Το οικολογικό σήμα επιτρέπει την πρόβλεψη των μελλοντικών κανονισμών σχετικά με την προσπάθεια για ενεργειακή απόδοση ενάντια στην κλιματική αλλαγή, την παροχή υπηρεσιών υγείας, τη διαχείριση κινδύνου κ.ά. 
  • Κίνητρα στο προσωπικό: Εάν τα μέλη του προσωπικού της επιχείρησης αντιληφθούν ότι ο επιχειρηματίας νοιάζεται για βιώσιμη ανάπτυξη, θα αισθανθούν πως εργάζονται για έναν πλήρως εμπορικό οργανισμό, που ωστόσο ενδιαφέρεται περισσότερο. Αυτό θα αυξήσει την παρακίνηση, την αφοσίωση και την αποτελεσματικότητα του προσωπικού. 

Η στρατηγική marketing για το ξενοδοχείο πριν ανοίξει

Ενδιαφέρουσες απόψεις κατατέθηκαν στη θεματική ενότητα  HOTEL PRE-OPENING MARKETING με αντικείμενο τη σημαντικότητα οργάνωσης και εφαρμογής ενός στρατηγικού πλάνου marketing πριν ακόμη ολοκληρωθεί η κατασκευή ενός ξενοδοχείου. Όπως τονίστηκε: 

  • Ο συνολικός σχεδιασμός του ξενοδοχείου θα πρέπει να προσανατολίζεται στην εναρμόνισή του με το περιβάλλον. 
  • Η δημιουργία ενός ψηφιακού 3D μοντέλου του φυσικού εδάφους, είναι πολύ βασικό στη διαδικασία της παραγωγής. Ειδικότερα, η φωτογραμμετρική σύνθεση και κατασκευή του τρισδιάστατου ανάγλυφου, αλλά και η φωτογράφιση 360 και βιντεοσκόπηση της τοποθεσίας, είναι τόσο ουσιώδη, όσο η κατάρτιση των αρχιτεκτονικών σχεδίων και των οδηγιών για τα υλικά. 
  • Η τρισδιάστατη απεικόνιση είναι πολύ σημαντική για τον ξενοδόχο. Μπορεί το κόστος της να μην είναι μικρό, αλλά τα οφέλη της είναι πολλαπλά. Για παράδειγμα, η καθοδήγηση του εργολάβου με οπτικό υλικό, πριν και κατά τη διάρκεια της κατασκευής, διασφαλίζει την ακριβή υλοποίηση του σχεδίου και κατ’ επέκταση την καθολική του επιτυχία. 
  • Για την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος πριν την εκκίνηση της κατασκευής, παίζει ιδιαίτερο ρόλο η προβολή και η προώθηση της κατασκευής, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου τα ξενοδοχεία πωλούνται με την παρουσίαση μέσω  3D visualization, πριν καν τη φυσική τους θεμελίωση. 
  • Τα πρώτα βήματα της προώθησης ενός υπό κατασκευή ξενοδοχείου, περιλαμβάνουν την ανάπτυξη της «φωνής» του brand, τη δημιουργία concept με έμφαση στον προορισμό και στη γαστρονομία και τον εντοπισμό των στοιχείων που ξεχωρίζουν το ξενοδοχείο από τον ανταγωνισμό.

Το ξενοδοχείο θα πρέπει να δημιουργήσει την ιστορία του με απλά λόγια και να επενδύσει στη σωστή δημιουργία φωτορεαλιστικών, όπως είναι το βίντεο. Στην όλη διαδικασία προώθησης του ξενοδοχείου, εκείνο που θα πρέπει να προστατευθεί, είναι το brand. Δηλαδή, οι πελάτες θα πρέπει πρώτα να εντοπίζουν την ιστοσελίδα του ξενοδοχείου και μετά τις καταχωρήσεις του στις πλατφόρμες κρατήσεων.