Πώς διαμορφώνεται το προφίλ της ελληνικής ξενοδοχειακής βιομηχανίας

Α Decrease font Enlarge font
Πώς διαμορφώνεται το προφίλ της ελληνικής ξενοδοχειακής βιομηχανίας
Η ξενοδοχειακή βιομηχανία είναι το πιο ζωτικό κομμάτι του τουρισμού και η σημαντική ανάπτυξή της έχει επηρεάσει θετικά τα βασικά τουριστικά στοιχεία και τους δείκτες απόδοσης στη χώρα μας, όπως επισημαίνεται στην έκθεση του 2019 της Algean Property.

Η ανάγκη διατήρησης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος ως ανταγωνιστικού, καθώς και η αντιμετώπιση της συνεχώς αυξανόμενης διεθνούς ζήτησης, οδήγησε στη σταδιακή αναβάθμιση του τομέα κατά τα τελευταία χρόνια. Πολλές υπάρχουσες ξενοδοχειακές μονάδες ανακαίνισαν τις  εγκαταστάσεις τους, ενώ νέες επενδύσεις εμφανίστηκαν σε ολόκληρη τη χώρα, προσθέτοντας με αυτόν τον τρόπο ποιότητα και ποσότητα στη συνολική ξενοδοχειακή δυναμικότητα.

Η πρόσφατη εντυπωσιακή απόδοση του τουρισμού έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των εγχώριων και ξένων επενδυτών, συνεπώς, μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες και εταιρείες διαχείρισης ξενοδοχείων έχουν εισέλθει έντονα στην αγορά, προβλέποντας τις εξαιρετικές προοπτικές που δημιουργούνται.

Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του 2018, το σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων έφθασε τις 9.873, με 425.973 δωμάτια και 835.773 κλίνες.

Την τελευταία εξαετία, η αύξηση των μονάδων, των δωματίων και των κλινών, δεν ήταν συγκρίσιμη με την εκρηκτική αύξηση των διεθνών αφίξεων και της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης.  Ειδικότερα, κατά την περίοδο 2013-2018, η αύξηση της δυναμικότητας ήταν 2%, ενώ η αντίστοιχη αύξηση για δωμάτια και κλίνες, άγγιξε το 6,1% και το 8% αντίστοιχα.

Καθώς ρίχνουμε μια πιο προσεκτική ματιά στη δομή και εξέλιξη της δυναμικότητας των ξενοδοχείων ανά κατηγορία, παρατηρούμε ότι μεταξύ του 2013 και του 2018, τα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων αυξήθηκαν σημαντικά, σε αντίθεση με τα ξενοδοχεία του 1, των 2 ή των 3 αστέρων, όπου παρατηρήθηκε μείωση.

Κατά συνέπεια, οι ίδιες μεταβολές καταγράφηκαν και στη δυναμικότητα δωματίων και κλινών. Για την περίοδο 2013-2018, ο αριθμός των μονάδων 5 αστέρων αυξήθηκε κατά  42.9% (2013: 361 – 2018: 550), ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για τα ξενοδοχεία 1 αστεριού, μειώθηκε κατά 9.3% (2013: 1.478 – 2018: 1.340).

Η συνολική δυναμικότητα των δωματίων για τα ξενοδοχεία 5 αστέρων, αυξήθηκε κατά 45,2% (2013: 57.878 – 2018: 82.496), ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για τα ξενοδοχεία 1 αστεριού, παρουσίασε μείωση κατά 9,3% (2013: 28.334 – 2018: 25.688). Τέλος, η συνολική δυναμικότητα των κλινών στα ξενοδοχεία 5 αστέρων σημείωσε αύξηση κατά 42,5% (2013: 117.555 – 2018: 170.673), ενώ η αντίστοιχη δυναμικότητα για τα ξενοδοχεία 1 αστεριού, κατέγραψε μείωση κατά 8,3% (2013: 54.226 – 2018: 49.736).

3,8 δισ. ευρώ ξενοδοχειακές επενδύσεις την τελευταία διετία

Η ποιοτική αναβάθμιση της ξενοδοχειακής δυναμικότητας στην Ελλάδα, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη διείσδυση μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων καθώς και στην ενίσχυση των εγχώριων. Χαρακτηριστικό είναι ότι, τα τελευταία 2 χρόνια, επενδύθηκαν συνολικά  3,8 δισ. ευρώ για την ανέγερση νέων ξενοδοχειακών μονάδων και για την ανακαίνιση των υφιστάμενων μονάδων, με το 41,3% του συνολικού κόστους να αφορά σε δωμάτια μονάδων 4 και 5 αστέρων.

Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία, ο συνολικός αριθμός των αλυσίδων ξενοδοχείων που λειτουργούν στην Ελλάδα ανέρχεται σε 209, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην 4η θέση στην Ευρώπη, πίσω από την Ισπανία (253), την Ιταλία (240) και τη Γερμανία (222), καταγράφοντας 5,6% αύξηση σε σύγκριση με το 2019 (198 αλυσίδες). Ο συνολικός αριθμός των μονάδων που ανήκουν σε ξενοδοχειακές αλυσίδες ανήλθε σε 730 το 2018 (7,4% της συνολικής ξενοδοχειακής δυναμικότητας της χώρας), σημειώνοντας αύξηση  5% σε σύγκριση με το 2017 (695 μονάδες). Η συνολική δυναμικότητα των δωματίων είναι 12% του συνόλου της χώρας (101.021 αλυσίδες).

Η απόδοση της ελληνικής ξενοδοχειακής βιομηχανίας ήταν εντυπωσιακή, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Η σταθερή αύξηση των στοιχείων τουριστών (διεθνείς αφίξεις, τουριστικές δαπάνες) ενίσχυσε τον βασικό δείκτη KPI (μέση πληρότητα, μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο και μέση τιμή), δημιουργώντας προσδοκίες για περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα.

Ειδικότερα, για το 2018, το ποσοστό πληρότητας των κλινών σε ξενοδοχειακά καταλύματα έχει σημειώσει αύξηση  3,2%  (προσωρινά στοιχεία) σε σύγκριση με το 2017, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι για την περίοδο 2013-2018 ο αριθμός είναι υψηλότερος (+ 20,6%), γεγονός που αντανακλά ευρέως την πρόοδο που σημειώθηκε τα τελευταία 6 χρόνια.

Οι Κυκλάδες ο ακριβότερος προορισμός

Η μέση τιμή δωματίου (ADR) που καταγράφηκε σε δημοφιλείς προορισμούς στην Ελλάδα ήρθε ως επιβεβαίωση του θετικού έτους για τη βιομηχανία. Μια ανάλυση για τους προορισμούς «ήλιος και θάλασσα», δείχνει ότι οι Κυκλάδες είναι ο ακριβότερος προορισμός, καταγράφοντας μέση τιμή 204 ευρώ ακολουθούμενη από την Χαλκιδική (134 ευρώ), τα Ιόνια νησιά (120 ευρώ), την Κρήτη (110 ευρώ) και τα Δωδεκάνησα (98 ευρώ).

Από τους κύριους προορισμούς, η Μύκονος είναι ο ηγέτης, καταγράφοντας μέση τιμή δωματίου 216 ευρώ, ακολουθούμενη από τη Σαντορίνη (211 ευρώ), την Αθήνα (110 ευρώ) και τη Θεσσαλονίκη (91 ευρώ).

Έντονη εποχικότητα

Παρατηρώντας προσεκτικά τη μέση μηνιαία/ημερήσια τιμή ανά κατηγορία και περιοχή, διαπιστώνεται ότι η έντονη εποχικότητα που καταγράφηκε, είναι ένα φαινόμενο που ορίζει τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) για το 2018, αποτελώντας ακόμη μια επιβεβαίωση της θετικής πορείας του κλάδου. Πιο συγκεκριμένα, τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο για τα ξενοδοχεία της Αθήνας σημείωσαν αύξηση 10%, τόσο στον κλάδο όσο και στον τουρισμό γενικότερα.

Οι κύριες πόλεις της Ελλάδας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη), ανάλογα με το τουριστικό μοντέλο του «City Break» τους, ακολουθούν το ίδιο μοτίβο άφιξης με τους καλοκαιρινούς προορισμούς, όπως είναι η Μύκονος, η Χαλκιδική, η Κρήτη και τα νησιά του Ιονίου, οι οποίοι στηρίζονται στο δοκιμασμένο μοντέλο “ήλιος, θάλασσα”. Τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο για το 2018, αποτελούν ακόμη μια επιβεβαίωση της θετικής πορείας του τομέα. Συγκεκριμένα, τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο για τα ξενοδοχεία στην Αθήνα σημείωσαν αύξηση 10% σε σχέση με πέρυσι, 6,1% στη Θεσσαλονίκη και 10,1% σε νησιωτικά θέρετρα και παρόμοιες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις που λειτουργούν κυρίως σε εποχιακή βάση. Κατά μέσο όρο, για την περίοδο 2016-2018, τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο παρουσίασαν αύξηση 31,6%, επιβεβαιώνοντας την ανοδική τάση του κλάδου καθώς και τα περιθώρια κέρδους που πρέπει να προσφέρει μια τέτοια επένδυση.

Ξενοδοχειακοί Δείκτες Ποιότητας- Η Ελλάδα απέναντι στις χώρες της Μεσογείου

Η Μεσόγειος είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς παγκοσμίως. Οι τιμές δωματίων σε περιοχές που παραδοσιακά προσελκύουν μεγάλο αριθμό τουριστών, κυμαίνονται κατά κανόνα στα ίδια επίπεδα. Συνεπώς, η ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν τα ξενοδοχεία, είναι ο παράγοντας που κάνει τη διαφορά, στο να επικρατήσει ένας προορισμός έναντι του άλλου.

Σύμφωνα με τον δείκτη Global Review Index (GRI - δείκτης που χρησιμοποιείται για τη συγκριτική αξιολόγηση ενός επιμέρους ξενοδοχειακού συγκροτήματος ή ενός ξενοδοχειακού ομίλου, σύγκριση αποτελεσμάτων μεταξύ ξενοδοχείων ή ανταγωνιστών και παρακολούθηση της εξέλιξης των επιδόσεων ενός ξενοδοχείου με την πάροδο του χρόνου), για το 2018, η Ελλάδα κατέγραψε το μεγαλύτερο σκορ στη Μεσόγειο με 86,3%, ακολουθούμενη από την Ισπανία και την Κύπρο με 84,2%, την Ιταλία με 83,8%, την Κροατία με 83,7%, την Τουρκία με 81,3% και τη Γαλλία με 78,9%.

Συγκρίνοντας κορυφαίους προορισμούς στη Μεσόγειο, τα ελληνικά νησιά είναι τα πρώτα που καταγράφουν υψηλές επιδόσεις έναντι των άμεσων ανταγωνιστών τους. Ειδικότερα, η Σαντορίνη ήταν ο κορυφαίος προορισμός για το 2018, με τον δείκτη ικανοποίησης να φτάνει το 89,2%, ακολουθούμενη από τη Μύκονο με 88,5%. Η Σαρδηνία κατατάσσεται στην τρίτη θέση με 85,1%, ακολουθούμενη από τον Σεν Τροπέ με 85% και την Ίμπιζα με 83,8%.

Αναλύοντας τα αποτελέσματα ανά κατηγορία αστέρων, ο μεγαλύτερος δείκτης ικανοποίησης στην Ελλάδα αφορά στα ξενοδοχεία των 5 αστέρων με ποσοστό 89,3%, ακολουθούμενα από τα ξενοδοχεία 4 αστέρων με 86%, έπονται τα ξενοδοχεία 3 αστέρων 85,9% και τέλος τα ξενοδοχεία 1 και 2 αστέρων με 85%.