Η Αθήνα καθιερώνεται ως προορισμός διακοπών

Α Decrease font Enlarge font
Η Αθήνα καθιερώνεται ως προορισμός διακοπών

Το προφίλ των τουριστών της πρωτεύουσας όπως καταγράφεται στην έρευνα για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων

Η Αθήνα αρέσει και ως προορισμός διακοπών στους επισκέπτες της, αν και το δυνατό της σημείο παραμένει το «μεγάλο αρχαιολογικό - πολιτιστικό ενδιαφέρον» της. Αυτό δείχνει η εφετινή 14η έρευνα «Περί ικανοποίησης επισκεπτών και απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής 2018», που διενεργήθηκε από την GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθήνας- Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ).

Υποστηρικτές της έρευνας, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 1.500 επισκεπτών- ενοίκων ξενοδοχείων όλων των κατηγοριών, μελών της ΕΞΑ-ΑΑ, από τα τέλη Ιουνίου έως την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, ήταν η City Contact και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Οι ερωτώμενοι βαθμολόγησαν την εμπειρία τους στην Αθήνα με 7,9/10, ενώ το 96% ανέφερε ότι θα σύστηνε την ελληνική πρωτεύουσα σε άλλους για επίσκεψη.

Οι περισσότεροι επέλεξαν την Αθήνα για αναψυχή και διακοπές (σε ποσοστό έως 79%), κυρίως Ευρωπαίοι και Αμερικανοί κάθε ηλικίας, κάτι που φανερώνει ότι η ελληνική πρωτεύουσα καθιερώνεται ως «προορισμός διακοπών», με «μεγάλο αρχαιολογικό -πολιτιστικό ενδιαφέρον» (81%). Μάλιστα, το ποσοστό των επαναλαμβανόμενων επισκεπτών φτάνει στο 45%, που είναι πολύ υψηλό για πόλη.

Και ενώ το παραλιακό μέτωπο και οι ακτές της Αττικής ενδιαφέρουν τις νέες ηλικίες (έως 60%) και γίνονται δημοφιλείς για κολύμπι (έως και 82%), περίπου οι μισοί ερωτηθέντες δεν γνωρίζουν ότι η Αθήνα έχει παραλιακό μέτωπο! Αυτό δείχνει τις προοπτικές ανάπτυξης που έχει ακόμα η Αθήνα ως προορισμός διακοπών.

Πάντως, η σύγχρονη ζωή της Αθήνας ως πόλος έλξης δεν εντυπωσιάζει ιδιαίτερα τους επισκέπτες (από 15%-27% αναλόγως της ηλικίας τους), ενθαρρυντικό όμως είναι το γεγονός ότι ενθουσιάζει περισσότερο τους νέους μεταξύ 18-30 ετών.

Εμπειρίες

Η εμπειρία των τουριστών από την Αθήνα ήταν καλύτερη από τις προσδοκίες τους (για την πλειονότητα). Από τα τουρ στην Αθήνα ιδιαίτερα δημοφιλή είναι τα City bus tour (37%) και τα Walking tour (23%).

Στην ερώτηση «Αισθάνεστε ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα που θέλετε να δείτε στην Αθήνα;», το 76% απαντά «ΝΑΙ». 

Οι τουρίστες επισκέφθηκαν κατά μέσο όρο: Ηλικία 18- 30: 3,8 αξιοθέατα, 30 -50: 3,5 αξιοθέατα, > 50: 4,0 αξιοθέατα. Η Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης είναι μακράν τα πρώτα αξιοθέατα σε επισκεψιμότητα.

Η μέση ημερήσια δαπάνη ανά άτομο ανέρχεται σε 116 ευρώ (όσα δηλαδή πληρώνει ο τουρίστας για το ξενοδοχείο).

Oι Δελφοί, η Κόρινθος, η Επίδαυρος και οι Μυκήνες επωφελούνται ιδιαίτερα από την αύξηση του τουρισμού στην Αθήνα, καθώς δέχονται ένα ποσοστό από 5% έως 8% των επισκεπτών της για ημερήσιες εκδρομές.

 

 

Τα συμπεράσματα προς προβληματισμό

Τα συμπεράσματα που προέκυψαν ωστόσο, δεν είναι μόνο θετικά:

  • Ο επαγγελματικός και συνεδριακός τουρισμός παρουσιάζεται στάσιμος και «άτονος» (9% μόνο έρχεται για επαγγελματικούς λόγους.
  • Τα νησιά του Αργοσαρωνικού αν και εκπλήσσουν ευχάριστα (51%) όποιον τα επισκεφθεί, δεν εντάσσονται σε εκδρομές στο πλαίσιο της επίσκεψης στην Αθήνα (σ.σ. το ποσοστό δεν ξεπερνά το 8%).
  • Επίσης το 61% των επισκεπτών δεν γνωρίζει τίποτα για τον αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας.
  • Η προώθηση και η προβολή (διαδίκτυο - ταξιδιωτικά γραφεία, διαφήμιση, σχετική αρθρογραφία κ.λπ.), με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας, απαιτεί ενδυνάμωση.
  • Ζητήματα που χρήζουν βελτίωσης:
    • Καθαρισμός πόλης από γκράφιτι
    • Συντήρηση πεζοδρομίων
    • Καθαρισμός δρόμων και πεζοδρομίων 
    • Διαχείριση επαιτείας 
    • Πινακίδες που αφορούν αξιοθέατα στα αγγλικά
    • Αναπαλαίωση κτιρίων

Εντυπωσιακά δεδομένα προκύπτουν και από τη σύγκριση Αθήνας – Βαρκελώνης σε αντίστοιχη έρευνα: Ενώ η ικανοποίηση των τουριστών από κατοίκους, τουριστικές επιχειρήσεις και τουριστικές εμπειρίες κινούνται σε γενικές γραμμές στα ίδια επίπεδα για τις δύο πόλεις, στην τελική σύγκριση η Βαρκελώνη υπερτερεί με ποσοστό ικανοποίησης επισκεπτών που ξεπερνά το 8,5/10 καθώς εκεί, δημόσια καθαριότητα, ασφάλεια και υποδομή λειτουργούν πιο δομημένα και τα προβλήματα με συγκοινωνίες, ηχορρύπανση κ.ά. είναι πολύ λιγότερα.

Κίνηση και απόδοση ξενοδοχείων της Αθήνας

Σε ότι αφορά στα στοιχεία κίνησης και απόδοσης των ξενοδοχείων έως και τον Αύγουστο 2018, προκύπτει αύξηση της πληρότητας στο 8μηνο της τάξης του 2,2%, και της μέσης τιμής δωματίου κατά 8,5%. Ωστόσο, σε σύγκριση με τα δεδομένα προηγουμένων ετών, η πτώση (αρνητικό πρόσημο) της πληρότητας των ξενοδοχειακών μονάδων επί τρείς μήνες και μάλιστα αιχμής (Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο κατά -0,2%, -1,4% και -0,5% αντίστοιχα) και η μεγάλη απόκλιση μεταξύ διεθνών τουριστικών αφίξεων στο ΔΑΑ και πληρότητας ξενοδοχείων το 7μηνο, γεννούν προβληματισμό για την διαμονή των επισκεπτών στην πόλη.

Πιο συγκεκριμένα ενώ οι αφίξεις στο αεροδρόμιο έως και τον Ιούλιο 2018 δείχνουν αύξηση κατά 21,8%, η πληρότητα των ξενοδοχείων την ίδια περίοδο δεν ξεπερνά σε αύξηση το 3,6%. Ο προβληματισμός ενισχύεται όταν με βάση τα επίσημα στοιχεία ΞΕΕ, η δυναμικότητα της Αθήνας δεν έχει μεταβληθεί εντυπωσιακά τα τελευταία 4 χρόνια παρά μόνο κατά 3 νέες ξενοδοχειακές μονάδες και 648 επιπλέον δωμάτια που αντιστοιχούν σε 2016 κλίνες.

Είναι σαφές λοιπόν πως είτε τα καταλύματα «οικονομίας διαμοιρασμού», είτε τα… τύπου «οικονομίας διαμοιρασμού», είτε η ‘παραξενοδοχία’ απορροφούν μεγάλο πλέον ποσοστό επισκεπτών. Τα στοιχεία που αφορούν στα καταλύματα αυτά, δυστυχώς, δεν έχουν καταγραφεί ακόμη επισήμως, ενώ ισχύουν όλα όσα γνωρίζουμε περί αθέμιτου ανταγωνισμού, περί διαφευγόντων κερδών από φόρους κ.ά. από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Ταυτόχρονα η αθηναϊκή ξενοδοχία βιώνει υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων, ενώ η Αθήνα δεν έχει καταφέρει να επιλύσει ακόμη τα χρόνια προβλήματα δυσλειτουργίας της.

Τα έντυπα παραμένουν βασική πηγή πληροφόρησης

Παρά την αυξημένη χρήση του internet, τα έντυπα παραμένουν βασική πηγή πληροφόρησης για τους τουρίστες που βρίσκονται ήδη στην προορισμό.

Σύμφωνα με την έρευνα: