Οι προκλήσεις για τα ξενοδοχεία στη νέα εποχή της φιλοξενίας

Α Decrease font Enlarge font
Οι προκλήσεις για τα ξενοδοχεία στη νέα εποχή της φιλοξενίας

Το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας, διοργάνωσε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος στις 24 Νοεμβρίου 2018 στο Metropolitan Expo, με χρυσό χορηγό την Xenia 2018 και με θέμα τις παγκόσμιες τάσεις και τελευταίες εξελίξεις της ξενοδοχειακής αγοράς.

Οι κυρίαρχες παγκόσμιες τάσεις που διαμορφώνουν και θα καθορίσουν το μέλλον της φιλοξενίας στην Ελλάδα, τα νέα ψηφιακά κανάλια πώλησης και διάθεσης του ξενοδοχειακού προϊόντος, καθώς και οι νέες επενδύσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο, αναδείχθηκαν μεταξύ άλλων, στο 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας (2nd International Hospitality Forum), που καταξιώνεται πλέον ως ο κορυφαίος θεσμός διαλόγου, ενημέρωσης, πληροφόρησης και ανταλλαγής τεχνογνωσίας για τον κλάδο στην Ελλάδα.

Τα συμπεράσματα

Στα κύρια συμπεράσματα του Forum καταγράφεται ότι η εμπειρία διακοπών στον προορισμό βρίσκεται στο επίκεντρο της νέας ψηφιακής επανάστασης στον τουρισμό, ενώ το προσφερόμενο προϊόν συνεχίζει να αποτελεί το βασικότερο κίνητρο κράτησης στα online κανάλια. Ως εκ τούτου, τα ελληνικά ξενοδοχεία χρειάζεται να αναπτύξουν συνεργασίες τόσο σε επίπεδο tour operators, όσο και σε επίπεδο συμμαχιών με τοπικές επιχειρήσεις για την ανάδειξη του προορισμού, καθώς αυτό -όπως αναφέρθηκε- αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας των μικρών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Επισημάνθηκε ακόμη ότι η παροχή κατάλληλου περιεχομένου από τα ξενοδοχεία είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάπτυξη των πωλήσεών τους, όπως επίσης και ότι ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στις «εμπειρίες» που μπορεί να προσφέρει, τόσο ο προορισμός, όσο και η ίδια η τουριστική επιχείρηση στους πελάτες της. Υπογραμμίστηκε επίσης ότι η κατανόηση του προσφερόμενου προϊόντος βρίσκεται στην καρδιά του digital marketing των ξενοδοχείων, ενώ για τη δημιουργία περιεχομένου, μεγάλο ρόλο ενέχει η αξιοποίηση των έτοιμων εργαλείων που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία στην απεικόνιση των ταξιδιωτικών προτιμήσεων.

Χαιρετισμό στο 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας απηύθυνε η υπουργός Τουρισμού κα Έλενα Κουντουρά, η οποία αναφέρθηκε στις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού και στις νέες επενδύσεις στον κλάδο, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα τις κύριες πτυχές για το νομοσχέδιο για το Θεματικό Τουρισμό που κατατέθηκε στη Βουλή. Μεταξύ άλλων δήλωσε πως «το 2018 είναι μια ιστορική χρονιά για τον τουρισμό και αποτελεί το αποτέλεσμα μεγάλων κατορθωμάτων των τελευταίων τεσσάρων χρόνων». Στάθηκε στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική τουριστική «πολυνησιακή» χώρα στην Ευρώπη με πολλές επιλογές, στο ότι είναι εξίσου όμορφη η ηπειρωτική χώρα καθώς και στο ότι η Αθήνα έγινε – και βραβεύτηκε σχετικά – ο καλύτερος αστικός προορισμός. Τόνισε δε ότι όλα είναι αποτέλεσμα ομαδικής εργασίας κι ευχαρίστησε τους ξενοδόχους για τη συμβολή τους δεσμευόμενη ότι θα είναι στο πλευρό τους για να επιτευχθούν στο μέλλον ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.

Παρόν στο Φόρουμ ήταν ο Τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατία, κ. Μάνος Κόνσολας. Στην εναρκτήρια ομιλία του ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, αναφέρθηκε στην νέα εποχή που εισέρχεται η χώρα και την ανάγκη για τολμηρές κινήσεις. Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Σήμερα είναι μία πολύ ιδιαίτερη ημέρα. Σε ένα θετικό momentum για τη χώρα (…) οι Έλληνες ξενοδόχοι είναι εδώ για να αναδείξουν μία μεγάλη αλήθεια, το μέλλον ανήκει σε αυτούς που τολμούν να το διεκδικήσουν, να το οραματιστούν, να το σχεδιάσουν». Βέβαια, όπως τόνισε ο κ. Βασιλικός, στη νέα Ελλάδα που όλοι ελπίζουμε να δούμε μετά από μεγάλο και περιπετειώδες διάστημα της οικονομικής κρίσης, το να γίνει αυτό είναι στα χέρια μας, αφήνοντας πίσω παλιές πρακτικές, συνήθειες κι εφησυχασμούς: «Κανείς δεν κερδίζει το μέλλον κινούμενος με την όπισθεν».

Περιέγραψε τους στόχους διενέργειας του Συνεδρίου, καθώς και το αποτύπωμα που αφήνει το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας για τον κλάδο της ξενοδοχίας. Όπως υπογράμμισε ο Πρόεδρος του ΞΕΕ : «Έχουμε κάθε λόγο, όχι μόνο ως επιχειρηματίες αλλά πρωτίστως ως ενεργοί πολίτες, να βγούμε μπροστά για να διεκδικήσουμε μια Νέα Ελλάδα που θα στηρίζεται πάνω στη δημιουργικότητα, την εξωστρέφεια, τη συνεργασία, την αμεσότητα και την αλληλεγγύη. Είναι πέντε πυλώνες πάνω στους οποίους ο τουρισμός έχει δώσει δείγματα γραφής και μπορεί να δώσει πολλά περισσότερα, στο βαθμό που πάνω σε αυτούς θα στηριχτεί ένα νέο όραμα της χώρας για τον 21ο αιώνα».

O κ. Βασιλικός τόνισε ότι: «το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας σηματοδοτεί τη Δημιουργικότητα. Γι’ αυτό συζητάμε σήμερα εδώ για τις νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις. Το ζήτημα των επενδύσεων είναι η καρδιά του συνολικού ζητήματος της ανάπτυξης της χώρας για τα επόμενα χρόνια και οι απαντήσεις που θα πρέπει να δοθούν για να κινηθούμε μπροστά δεν μπορεί να αντιγράφουν το παρελθόν» και συμπλήρωσε: «Το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας σηματοδοτεί επίσης την εξωστρέφεια. Γι’ αυτό έχει αξία να γνωρίζουμε τις παγκόσμιες τάσεις που θα συζητηθούν εδώ σήμερα καθώς η πληροφορία είναι ο πλέον πολύτιμος πόρος της εποχής μας. Η επιτυχία μιας εξωστρεφούς στρατηγικής κρίνεται από το πόσο καλά γνωρίζεις το κοινό το οποίο θέλεις να προσελκύσεις.

Αυτή άλλωστε είναι η ουσία του marketing, μόνο που για πρώτη φορά στην ιστορία του, υπάρχουν τόσα διαθέσιμα στοιχεία προς αξιοποίηση». Συνεχίζοντας οπρόεδρος του ΞΕΕ επισήμανε ότι το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας σηματοδοτεί εξ ορισμού τη συνεργασία αφού αποτελεί πρωτίστως το αποτέλεσμα της συνεργασίας όλων των διακεκριμένων ομιλητών «που μας κάνουν τη μεγάλη τιμή να βρεθούν στα πάνελ των συζητήσεών μας και να μοιραστούν με όλους μας τις εξειδικευμένες γνώσεις τους, τις έγκυρες πληροφορίες τους, τις τεκμηριωμένες αναλύσεις τους, τις εμπειρίες που τους καταξιώνουν ως κορυφαίους στο χώρο που δραστηριοποιούνται».

Ακολούθως ο κ. Βασιλικός ανέφερε ότι το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας εστιάζει επίσης στην αμεσότητα. «Στην εποχή του γρήγορου ίντερνετ, όλοι και όλα είναι on line σε real time. Όμως μέσα στον ψηφιακό κόσμο λειτουργούν και οι πλατφόρμες της λεγόμενης οικονομίας διαμοιρασμού, οι οποίες όταν λειτουργούν χωρίς ρυθμιστικό πλαίσιο και κανόνες τότε εκ των πραγμάτων δημιουργούν πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού, μείζονα κοινωνικά ζητήματα, όπως η ασφάλεια, η μεγάλη αύξηση των ενοικίων για τα νοικοκυριά, κλπ.

Δεν μπορούμε να αδιαφορούμε για το περιβάλλον μέσα στο οποίο δραστηριοποιούμαστε. Κι αυτή τη στάση ευθύνης οι ξενοδόχοι έχουμε αποδείξει έμπρακτα πως την εκφράζουμε με την αλληλεγγύη. Ως Επιμελητήριο υπηρετούμε και την αλληλεγγύη με τα μέλη μας. Είναι για μας προτεραιότητα να έχει κάθε ξενοδόχος, μικρός ή μεγάλος, σε δημοφιλή ή λιγότερο δημοφιλή προορισμό, τη δυνατότητα πρόσβασης σε πληροφόρηση, ενημέρωση και γνώση όπως κάνουμε μέσα από το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας», είπε καταλήγοντας ο πρόεδρος του ΞΕΕ.

Η Νέα Εποχή στη Φιλοξενία

Στο 2ο Διεθνές Forum Φιλοξενίας αναπτύχθηκαν οι επί μέρους αλλαγές και εξελίξεις που επέρχονται στους τομείς της ξενοδοχίας και πως αυτές την επηρεάζουν. Πιο συγκεκριμένα, φιλοξενήθηκαν τέσσερα εξαιρετικά ενδιαφέροντα πάνελ, με τη συμμετοχή Ελλήνων, αλλά και διεθνών καταξιωμένων διεθνών ομιλητών. Τα θέματα στα οποία εστίασαν ήταν η χρησιμοποίηση των δεδομένων (data) για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας των επισκεπτών και την αύξηση των ξενοδοχειακών εσόδων, η αξιοποίηση των νέων ψηφιακών καναλιών πώλησης και διάθεσης του ξενοδοχειακού προϊόντος, οι τάσεις και τα εμπόδια στις επενδύσεις και τα μαθήματα για τα ξενοδοχεία από τον ανταγωνισμό των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

Επενδύσεις, δεδομένα και ανταγωνισμός

Ο βασικός κορμός των τοποθετήσεων του Φόρουμ άνοιξε με τη συζήτηση γύρω από τις τάσεις και τα εμπόδια στις επενδύσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο. Ο Δρ. Ανδρέας Ανδρεάδης, CEO του Sani-Ikos Group, έδωσε έμφαση στο ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να εστιάσουν στο να γίνουν brands ώστε να προσελκύσουν επενδυτές από το εξωτερικό. Ο κ. Ανδρεάδης χαρακτήρισε την Ελλάδα ως «εξωτικό προορισμό» για τους επενδυτές, καθώς τα εμπόδια για τις αδειοδοτήσεις στις επενδύσεις παραπέμπουν σε τέτοιες περιοχές του πλανήτη. Τέλος, τόνισε ότι η επένδυση σε resort ξενοδοχεία μπορεί να είναι πιο αποδοτική από ένα ξενοδοχείο πόλης, γιατί στα θέρετρα ο ανταγωνισμός είναι μικρότερος.

Στο ίδιο πάνελ, ο Senior Advizor της Oaktree Capital Management, κ. Σπύρος Σπυρόπουλος υπογράμμισε ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι ελκυστικός για επενδύσεις, ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αστήρ Παλάς Βουλιαγμένης κ. Στέλιος Κουτσιβίτης τόνισε ότι η Ελλάδα πρέπει να αυξήσει τον τουρισμό πολυτελείας κατά 5% τα επόμενα χρόνια, ώστε να έχει περισσότερα έσοδα. Προς τούτο, όπως είπε, χρειάζονται επενδύσεις σε σύνθετα τουριστικά συγκροτήματα, με ξενοδοχεία, κατοικίες, μαρίνες κλπ, για να μεταπηδήσουμε από τον τουρισμό 4 και 5 αστέρων στον τουρισμό πολυτελείας. Τέτοιο παράδειγμα είναι η επένδυση στο νέο Αστέρα Βουλιαγμένης.

Το δεύτερο πάνελ, με ομιλητές τους Dr Peter O’ Connor (Phocuswright), Daniel Graig (ReviewPro) και Renzo Iorio (AccorHotels) εστίασε στην σημασία της χρησιμοποίησης δεδομένων για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας των επισκεπτών και την αύξηση των ξενοδοχειακών εσόδων, αποδεικνύοντας γιατί τα “δεδομένα είναι ο νέος μαύρος χρυσός”.

Στο πνεύμα της νέας ψηφιακής εποχής κινήθηκε και το επόμενο πάνελ, η συζήτηση του οποίου περιστράφηκε γύρω από την αξιοποίηση των νέων digital καναλιών πώλησης και διάθεσης του ξενοδοχειακού προϊόντος. Ομιλητές ήταν οι Ruairidith Roberts (Google), Βασιλική Μαυροκέφαλου (Expedia Group) και Andreas Bimer (Inova Hospitality).

Το Φόρουμ Φιλοξενίας ολοκληρώθηκε με θέμα το τι μπορούν να μάθουν τα ξενοδοχεία από τον ανταγωνισμό των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Σχετικά μίλησαν οι Cindy Y. Heo (καθηγήτρια στην Ξενοδοχειακή Σχολή της Λωζάνης), Stephan Gerhard (25 Hours Hotels, Jerome Lassara) και Ανδρέας Κούκας (Luxury EMEA, Hilton).