Γρηγόρης Τάσιος: Το κενό του Thomas Cook καλύπτεται στη Βρετανία, ερωτηματικό τι θα γίνει στη Γερμανία

Α Decrease font Enlarge font
Γρηγόρης Τάσιος: Το κενό του Thomas Cook καλύπτεται στη Βρετανία, ερωτηματικό τι θα γίνει στη Γερμανία

Η πτώχευση του Thomas Cook άφησε ζημιές στα ξενοδοχεία και σε όλη την αλυσίδα αξίας που δημιουργεί το ξενοδοχείο. Πλέον το ζητούμενο είναι η κάλυψη του κενού, που αφήνει ο Thomas Cook. Για τη βρετανική αγορά αυτό φαίνεται ότι έχει επιτευχθεί, το μεγάλο ερωτηματικό είναι εάν θα υπάρξει αναπλήρωση και στη γερμανική αγορά. 

Αυτό επισημαίνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Xenia News ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων, κ. Γρηγόρης Τάσιος, ο οποίος αποκαλύπτει ότι αυτή τη στιγμή 48 ξενοδοχεία δίνουν μάχη επιβίωσης έχοντας αποκλειστική συνεργασία με την Τhomas Cook.

Ο κ. Τάσιος υπογραμμίζει, επίσης, την ανάγκη εκσυγχρονισμού των υποδομών στην Ελλάδα και τη διαμόρφωση των κατάλληλων θεματικών μορφών τουρισμού, που θα προσφέρουν αυθεντικές και ξεχωριστές ταξιδιωτικές εμπειρίες.

Διαβάστε τη συνέντευξη….

- Ποια είναι η επόμενη ημέρα για τον ελληνικό τουρισμό μετά την πτώχευση του Thomas Cook και πώς πιστεύετε ότι θα κινηθεί η επόμενη χρονιά;

Ήταν ένα μεγάλο πλήγμα στην καρδιά του τουρισμού, στην καρδιά της πραγματικής οικονομίας. Μιλάμε για ζημιά στον ξενοδοχειακό τζίρο που φτάνει περίπου στα 200 εκ. ευρώ, έχοντας πολλαπλασιαστικές αρνητικές συνέπειες σε όλη την  αλυσίδα αξίας που δημιουργεί το ξενοδοχείο. Σε μισθούς, σε εξωτερικούς συνεργάτες, σε προμηθευτές, σε επενδύσεις αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού. Το πλήγμα λοιπόν είναι μεγάλο και η πρόκληση που έχουμε μπροστά μας  για το 2020 είναι να πετύχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αναπλήρωση των απωλειών από την κατάρρευση.   

Τα καλά νέα τώρα,  μετά και την WTM του Λονδίνου, είναι πως το τουριστικό προιόν μας διατηρεί τη ζήτησή του και δημιουργεί  την αισιοδοξία πως  τελικά το κενό της Thomas Cook και σε αεροπορικές θέσεις και σε ξενοδοχειακές κρατήσεις θα αναπληρωθεί από άλλους μεγάλους "παίκτες" της αγοράς, οι οποίοι ήδη κινούνται για να εκμεταλλευτούν την συγκυρία και να ενισχύσουν τα μερίδια αγοράς που θα ελέγχουν.

- Τα κενά από την κατάρρευση του Thomas Cook εκτιμάτε ότι θα κλείσουν μέχρι το 2020;

Για τη βρετανική αγορά είμαι αρκετά αισιόδοξος. Βοηθάει και το γεγονός πως ομαλοποιήθηκαν οι συνθήκες του Brexit και "κλειδώνει"  η ισοτιμία της λίρας, οπότε σε συνδυασμό τη διατήρηση της  υψηλής ελκυστικότητας της Ελλάδας θα κλείσουν τα κενά σε πολύ μεγάλο βαθμό. 

Αυτό που μένει ως "γρίφος" είναι η εξίσου βαρύνουσας σημασίας γερμανική αγορά, δηλαδή το πως θα μοιάζει το τοπίο μετά την κατάρρευση  Neckermann που συμπαρασύρθηκε από τη μητρική Thomas Cook και αν θα κερδηθεί το στοίχημα της επιβίωσης για τη διασωθείσα  Condor. Η γερμανική αγορά αυτή την ώρα είναι σε "χαμηλή πτήση", προιόν και της οικονομικής ανασφάλειας που δημιουργούν οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης στην Ευρώπη. 

Επίσης σημαντικό ρόλο θα παίξει και το πως θα κινηθεί σε σχέση με τη γερμανική αγορά η ανταγωνίστρια Τουρκία.  Η εξίσωση είναι πολυπαραγοντική κι έχει πολλές μεταβλητές.  Γι αυτό και η εικόνα του 2020 θα είναι πιο ξεκάθαρη περί τον Μάρτιο με Απρίλιο της νέας χρονιάς.  Μέχρι τότε καλό είναι να προσπαθούμε για  τα καλύτερα αλλά και να είμαστε σε ετοιμότητα για όλα.

- Γίνεται πολύ συζήτηση για το νέο μοντέλο στον ελληνικό τουρισμό. Πώς πρέπει να είναι κατά τη γνώμη σας; Ποιές παράμετροι θα πρέπει να ληφθούν υπόψη;

Είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση, η οποία θα πρέπει να γίνει με σοβαρότητα και ευθύνη γιατί ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση και δεν πρέπει να παίζουμε μαζί του.  Οι αποφάσεις που θα πάρουμε σήμερα θα φτιάξουν το αύριο κι αυτό το "αύριο" δεν είναι αδιάφορο ή ξένο,  είναι το αύριο των παιδιών μας.  Θα περιοριστώ στις τρείς  πιο βασικές παραμέτρους. Τουρισμός, ειδικά όταν αναφερόμαστε σε Millennials και ηλικιακές κατηγορίες κοντά τους  αλλά και σε επισκέπτες υψηλότερου οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου, σημαίνει προσωποποιημένη εμπειρία. Αυτό για να μπορέσει να το εξασφαλίσει το τουριστικό προϊόν μας πρέπει να επενδύσουμε στο θεματικό εμπλουτισμό του. Αλλά όχι άκριτα.

Δεν μας κάνουν όλες οι θεματικές αλλά αυτές στις οποίες έχουμε σοβαρά συγκριτικά πλεονεκτήματα και μπορούν να δώσουν επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, μεγαλύτερη μέση δαπάνη ανά επισκέπτη και διάχυση των ωφελειών σε όλη τη χώρα. Μπορούμε να τα πάμε θαυμάσια στον περιηγητικό τουρισμό για παράδειγμα. Υπάρχουν πανέμορφες διαδρομές για να δουν τζίρους, και ο ορεινός ξενώνας και η ταβέρνα στην πλατεία του χωριού. Ο ποδηλατικός τουρισμός έχει επίσης ανάλογες δυνατότητες. Ο ιστορικός και πολιτιστικός τουρισμός είναι επίσης ένα από τα δυνατά "χαρτιά" μας, αρκεί βέβαια να αντιλαμβάνονται όλοι τη σημασία του και οι αρχαιολογικοί χώροι, για παράδειγμα,  να είναι προσβάσιμοι  και να μη λειτουργούν με τη ρουτίνα του δημοσίου. Να διαμορφώσουμε λοιπόν τη θεματική βεντάλια που θα φέρει τις καλύτερες αποδόσεις και εκεί να στρέψουμε όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα.

Το δεύτερο είναι οι υποδομές. Τουρισμός δεν γίνεται χωρίς λιμάνια, μαρίνες, αεροδρόμια, υδροπλάνα, οδικά δίκτυα. Χρειάζεται ολοκληρωμένοι εθνικό σχέδιο. Σκεφτείτε πόσο θα μπορούσαμε να ωφεληθούμε  από οδικά διευρωπαϊκά και εθνικά δίκτυα, όταν από τη νότια Γερμανία ένας επισκέπτης μπορεί να βρίσκεται σε 10 ώρες στην Ελλάδα. Είναι αν θέλετε και μια απάντηση στα προβλήματα των απολεσθέντων αεροπορικών θέσεων, χθες  από την κατάρρευση της Thomas Cook και αύριο ενδεχομένως ενός άλλου σημαντικού "παίκτη" της αγοράς.  Άλλωστε ο οδικός τουρισμός είναι παγκόσμια τάση και συνδυάζεται μάλιστα και με άλλες θεματικές, όπως οι περιηγήσεις και το ποδήλατο. 

Τρίτο και εξίσου σημαντικό, πρέπει όλοι να έχουν κατά νου πως δεν υπάρχει ελληνικός τουρισμός χωρίς ελληνικό ξενοδοχείο. Το ξενοδοχείο πρέπει να στηριχτεί για να μπορέσει να συνεχίσει να είναι καταλύτης ανάπτυξης και συνοχής για τις τοπικές κοινωνία και τη χώρα.  

- Πώς κινήθηκε η εφετινή χρονιά, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στον τουρισμό; Ποιά η εκτίμησή σας για τις ζημιές που θα υποστούν τα ξενοδοχεία;

Η χρονιά πήγε καλύτερα απ' ότι περιμέναμε στην αρχή της και οι "διορθώσεις" που καταγράφηκαν ήταν της τάξης του συν πλην 5%, ανάλογα με τον προορισμό. Αν δεν είχαμε την κατάρρευση της Thomas Cook θα ήταν μια πολύ καλή χρονιά. Όμως συνέβη κι αυτό δεν αλλάζει καθώς το πλήγμα ήταν μεγάλο, φτάνοντας όπως σας είπα, τα 200 εκ. ευρώ.

Αυτή τη στιγμή που μιλάμε 48 ξενοδοχεία δίνουν μάχη επιβίωσης έχοντας αποκλειστική συνεργασία με την Τhomas Cook. Το αποτύπωμα αυτής της κατάρρευσης είναι βαθύ και αναμένουμε από το Υπουργείο Οικονομικών στο φορολογικό νομοσχέδιο που θα εισάγει στη Βουλή να προχωρήσει στις φορολογικές ρυθμίσεις που απαιτούνται ώστε να μετριαστούν  οι  άμεσες συνέπειες του πλήγματος.