Α. Βασιλικός - Πρόεδρος ΞΕΕ : Χρειαζόμαστε νέο τουριστικό μοντέλο με αναβαθμισμένη ποιότητα παντού

Α Decrease font Enlarge font
Χρειαζόμαστε νέο τουριστικό μοντέλο με αναβαθμισμένη ποιότητα παντού


Είναι ανάγκη να μπούμε σε μια νέα εποχή διαχείρισης μιας κρίσης, με γρήγορα ανακλαστικά και άλλες ταχύτητες, τονίζει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός στη συνέντευξή του στο Xenia News, με αφορμή την κατάρρευση του Thomas Cook. Στη συνέντευξή του ο κ. Βασιλικός αναφέρει ακόμη ότι πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τον ελληνικό τουρισμό που θα απελευθερώνει τις πραγματικές δυνατότητές του.

Η κατάρρευση του Thomas Cook διαμορφώνει μια νέα πραγματικότητα στις ευρωπαϊκές αγορές, από τις οποίες ο ελληνικός τουρισμός αντλεί το μεγαλύτερο μερίδιο των αφίξεων κάθε χρόνο. Ποιο ποσοστό, κατά τη γνώμη σας, θα καλυφθεί την επόμενη σεζόν του 2020 από άλλους τουριστικούς οργανισμούς;

Πράγματι η κατάρρευση του Thomas Cook δημιούργησε σοβαρές απώλειες για το 2019 κι ακόμη σοβαρότερες αβεβαιότητες για το 2020. Σύμφωνα με έρευνα που εκπονήθηκε από το ΙΤΕΠ, για λογαριασμό του ΞΕΕ, η απειλή για την πραγματική οικονομία το 2020 αγγίζει το 1 δις. Ασφαλώς, όπως στη φύση έτσι και στην οικονομία δεν υπάρχουν κενά. Το χώρο του Thomas Cook σπεύδουν να αξιοποιήσουν άλλοι μεγάλοι διεθνείς tour operators. Σήμερα και ειδικά μετά το πολύ θετικό κλίμα που διαπιστώσαμε στη WTM του Λονδίνου, είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι. Το τουριστικό προϊόν μας διατηρεί την ελκυστικότητά του για τη βρετανική αγορά, υπάρχει ζήτηση κι αυτό μετριάζει ασφαλώς τις συνέπειες. Είναι πρόωρο να εκτιμηθεί το ποσοστό αναπλήρωσης των απωλειών, το οποίο σίγουρα δεν θα είναι οριζόντιο καθώς θα διαφέρει από περιοχή σε περιοχή, στο βαθμό ωστόσο που επιβεβαιωθούν οι τάσεις που διαπιστώθηκαν στο Λονδίνο δεν διαφαίνονται μεγάλες διακυμάνσεις για το 2020.

Τα μέτρα της κυβέρνησης, που έχουν ανακοινωθεί, καλύπτουν τις απώλειες και τα προβλήματα των ξενοδοχείων, που προήλθαν από την πτώχευση του Thomas Cook;

Θα έλεγα πως δόθηκαν οι «πρώτες βοήθειες» αλλά δεν σημαίνει πως έπαψε να υφίσταται το πρόβλημα. Πάρα πολλοί συνάδελφοι δίνουν σήμερα σκληρό αγώνα επιβίωσης και προσπαθούν να κρατήσουν όρθιες τις επιχειρήσεις τους. Παρά την άψογη συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού από το πρώτο λεπτό, γίναμε σ’ αυτό το διάστημα για άλλη μια φορά μάρτυρες της γραφειοκρατίας των συναρμοδιοτήτων και των πολλών «κυμάτων» που πρέπει να περάσει μια απόφαση για να γίνει πράξη. Η εποχή μας έχει μεγάλες προκλήσεις. Ανά πάσα στιγμή είναι πιθανή μια κρίση για διάφορες αιτίες. Είναι ανάγκη να μπούμε σε μια νέα εποχή διαχείρισης, με γρήγορα ανακλαστικά και άλλες ταχύτητες. Ο χρόνος και το χρήμα σε μια στιγμή κρίσης καθορίζει τη διαφορά ανάμεσα στην επιτυχή αντιμετώπισή της και τη μεγάλη ζημιά. Επιπλέον, με την ευκαιρία της ερώτησής σας. θέλω να επισημάνω το πόσο σημαντική είναι συνολικά η ελάφρυνση του ξενοδοχείου από τα δυσθεώρητα βάρη με τα οποία είναι φορτωμένο σήμερα. Χρειάζεται μια νέα φιλοσοφία προσέγγισης των υποχρεώσεών του ξενοδοχείου ώστε να πάψει επιτέλους να τιμωρείται σε αυτή τη χώρα ό,τι δουλεύει, ό,τι πετυχαίνει και ό,τι προσφέρει στην οικονομία και στην κοινωνία.

Γίνεται κουβέντα για ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού. Πώς πρέπει να διαμορφωθεί αυτό το νέο μοντέλο;

Ο τουρισμός είναι μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας και είναι υπόθεση όλων. Με βάση αυτή την παραδοχή που πρέπει να καταστεί κοινός τόπος, πρέπει να σχεδιάσουμε και να καταστήσουμε εφικτό σε μεσομακροπρόθεσμη βάση το τουριστικό πρόσωπο της Ελλάδας τον 21ο αιώνα. Η πεπατημένη του «sea & sun» δεν μπορεί να μας πάει μακριά. Χρειαζόμαστε αναβαθμισμένη ποιότητα παντού, διαφοροποίηση του προϊόντος μας, δημιουργία προσωποποιημένων εμπειριών με βάση την ηλικία, την κουλτούρα και τα ενδιαφέροντα του επισκέπτη. Χρειαζόμαστε υποδομές που θα εγγυώνται προσβασιμότητα, ασφάλεια και βιωσιμότητα. Έχω τονίσει πολλές φορές και δεν θα κουραστώ να το επαναλαμβάνω πως δεν έχει απολύτως κανένα νόημα να αναλωνόμαστε σε «προγνώσεις» για το πως θα πάει κάθε επόμενη σεζόν. Νόημα έχει να βάλουμε σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τον τουρισμό που θα απελευθερώνει τις πραγματικές δυνατότητές του και θα επανασυστήνει στην παγκόσμια αγορά ένα σύγχρονο, ποιοτικό και αναβαθμισμένο τουριστικό πρόσωπο, όπως αξίζει σε ένα δημοφιλή παγκόσμιο προορισμό σαν την Ελλάδα. Είναι «χρυσή ευκαιρία» το γεγονός πως η αναγκαιότητα αυτού του σχεδίου συνιστά πλέον κυβερνητική προτεραιότητα, σύμφωνα με σχετική εξαγγελία του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και δεν πρέπει με τίποτα να χαθεί.

Το ΞΕΕ τα τελευταία χρόνια δίνει έμφαση στην ενημέρωση των ξενοδοχείων για τις νέες τάσεις στον τομέα της φιλοξενίας, διοργανώνοντας και το σχετικό Φόρουμ στην ΧΕΝΙΑ. Για την εφετινή εκδήλωση, σε δήλωσή σας, τονίζετε ότι η προσαρμογή των ξενοδοχείων στις νέες τάσεις θα συμβάλει στην σταδιακή απεξάρτηση από τους μεγάλους tour operators και τους OTAs. Πόσο εφικτό είναι να συμβεί αυτή η απεξάρτηση;

Χαμένες είναι μόνον οι προσπάθειες που δεν γίνονται. Συνεπώς, με δύναμη τη γνώση μπορεί το ελληνικό ξενοδοχείο να αξιοποιήσει καλές πρακτικές και νέες τεχνολογικές εφαρμογές που θα του δώσουν μεγαλύτερη ανεξαρτησία και ευελιξία. Προφανώς δεν είναι κάτι απλό και εύκολο, ούτε μπορεί να γίνει μέσα σε ένα βράδυ. Είναι όμως σημαντικό για όλα τα ξενοδοχεία, κυρίως αυτά που εμπίπτουν στις μικρομεσαίες κατηγορίες. Όσο τοπικά κι αν δραστηριοποιούμαστε, ζούμε πλέον σε ένα περιβάλλον που μας υποχρεώνει να σκεφτόμαστε παγκόσμια. Ζούμε στην οικονομία των παγκόσμιων δικτύων. Το μέλλον δεν είναι παιχνίδι άμυνας. Είναι το άνοιγμα στον κόσμο, το άνοιγμα στις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που δημιουργεί η παγκόσμια τουριστική αγορά. Γι αυτό έχει αξία να γνωρίζουμε τις παγκόσμιες τάσεις που θα συζητηθούν διεξοδικά στο 3ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας που οργανώνει το ΞΕΕ το Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2019, την πρώτη ημέρα της έκθεσης ΧΕΝΙΑ. Η πληροφορία είναι ο πλέον πολύτιμος πόρος της εποχής μας. Είναι αυτή που κρίνει σε τελική ανάλυση το σωστό ή το λάθος μιας επιλογής και μιας απόφασης και είναι αυτή που ανοίγει καινούργιους δρόμους.