Αλέξανδρος Βασιλικός: Η δημιουργία εμπειριών αποτελεί τη στροφή προς την ποιότητα

Α Decrease font Enlarge font
Αλέξανδρος Βασιλικός: Η δημιουργία εμπειριών αποτελεί τη στροφή προς την ποιότητα

Η στόχευση προς την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος περνά μέσα από τη δημιουργία ξεχωριστών εμπειριών για τους τουρίστες, επισημαίνει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός. Βασικό εργαλείο προς αυτή την κατεύθυνση είναι η καινοτομία που προέρχεται από τις νέες τεχνολογίες ενώ απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ύπαρξη κατάλληλων υποδομών σε όλη τη χώρα.

Η ανάγκη για ποιοτική αναβάθμιση των ξενοδοχείων της Ελλάδας υπαγορεύεται από τον ανταγωνισμό και τις νέες παγκόσμιες τάσεις. Προς ποιά κατεύθυνση θεωρείτε ότι θα πρέπει να στρέψουν το βλέμμα τους οι Έλληνες ξενοδόχοι;

Ζούμε στην εποχή του update. Το λέω επίτηδες στη γλώσσα των υπολογιστών επειδή με όχημα την τεχνολογία και μέσα στις συνθήκες που διαμορφώνει η παγκόσμια ψηφιακή επανάσταση όλα αλλάζουν σε ρυθμούς νανοδευτερόλεπτου. Το κλειδί είναι η διαρκής προσαρμογή στο περιβάλλον ενώ απαγορεύονται αυστηρά η αναβλητικότητα και η ακινησία. Το μέλλον δεν χωράει «δεινόσαυρους». Στρατηγική επιλογή του ΞΕΕ είναι να βοηθήσουμε να μπει η καινοτομία στα ξενοδοχεία και τον τουρισμό καθώς επίσης και να συμβάλλουμε όσο αρτιότερα μπορούμε στη διαρκή πληροφόρηση και εκπαίδευση των ξενοδόχων ώστε να ενισχύουμε και να αναβαθμίζουμε διαρκώς τη γνώση μας που είναι και η δύναμή μας.

Με αυτό το σκεπτικό «υιοθετήσαμε» τον νεοσύστατο Σύνδεσμο Νεοφυών Τουριστικών Επιχειρήσεων Ελλάδος, ξεκινώντας την υλοποίηση ενός προγράμματος επιτάχυνσης των startups του τουρισμού στην Ελλάδα, το οποίο έχει σκοπό να φέρει την ελληνική νεοφυή επιχειρηματικότητα που δραστηριοποιείται στον τουρισμό, σε ένα ικανό επίπεδο για να μπορέσει να διεκδικήσει χρηματοδότηση, να αναπτύξει προϊόντα και να μπορέσουν οι εταιρείες αυτές να γίνουν εξωστρεφείς, δημιουργώντας ζήτηση για τις υπηρεσίες τους και σε άλλες αγορές.

Στην ίδια κατεύθυνση, είναι και η αποστολή του 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Φιλοξενίας που διοργανώνει το ΞΕΕ στις 24 Νοεμβρίου 2018 και θέλω με την ευκαιρία να ευχαριστήσω την ΧΕΝΙΑ που είναι χρυσός χορηγός μας. Αναδεικνύουμε και συζητάμε διεξοδικά με κορυφαίους ομιλητές τις τεκτονικές αλλαγές που συντελούνται στην παγκόσμια αγορά του τουρισμού με άξονα την τεχνολογία και την αναγκαία προετοιμασία της ελληνικής ξενοδοχίας να τις διαχειριστεί με επιτυχία.

Τι σημαίνει για τα ξενοδοχεία «στροφή στην ποιότητα» και πως μπορεί αυτή να επιτευχθεί;

Για κάποιους ίσως είναι στροφή, για πολλούς όμως η στροφή είναι πίσω πλέον και είμαστε στην ευθεία. Η ευθεία θέλει πια επιτάχυνση. Η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται το τουριστικό προϊόν είναι εντυπωσιακή. Μόνο η ποιότητα μπορεί σήμερα να σε διαφοροποιήσει κι αυτό πρέπει να αφορά το σύνολο της εμπειρίας του επισκέπτη. Κατά τις περασμένες δεκαετίες τα πράγματα ήταν απλούστερα. Υπήρχαν κάποια προϊόντα τα οποία de facto έδιναν προστιθέμενη αξία στο ξενοδοχείο. Οι παλιότεροι θυμόμαστε τις εποχές όπου οι επίπεδες τηλεοράσεις δεν υπήρχαν στην αγορά λιανικής καθώς η τεχνολογία ήταν πολύ ακριβή. Το ξενοδοχείο τότε τις αγόραζε καθώς έπαιρνε υπεραξία από ένα μοναδικό προϊόν που δεν ήταν διαθέσιμο για το ευρύ κοινό. Το ίδιο συνέβη κάποτε και με τα shower rains ή τα king size beds. Σήμερα, η ποιότητα πλέον δεν ορίζεται προϊοντικά αλλά σχεδόν σε αποκλειστικό βαθμό εμπειρικά καθώς τα όποια προϊόντα είναι διαθέσιμα ταυτόχρονα στην λιανική και χονδρική. Οι εμπειρίες είναι λοιπόν αυτές οι οποίες κάνουν την διαφορά και εκεί πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας.

Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί η ανισότητα που επικρατεί ανά γεωγραφική περιοχή στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά την τουριστική ανάπτυξη;

Υπάρχει ένα μεγάλο κεφάλαιο που λέγεται «υποδομές». Είναι η βάση για την άμβλυνση των γεωγραφικών ανισοτήτων αλλά και για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Υποδομές σημαίνει λιμάνια, μαρίνες, αεροπορικές συνδέσεις, καινοτόμες λύσεις προσβασιμότητας όπως θα ήταν για παράδειγμα τα υδροπλάνα για τα οποία συζητάμε κάτι δεκαετίες τώρα. Όπως επίσης συζητάμε ακόμα για συνεδριακά κέντρα και για γήπεδα γκολφ αλλά ενόσω εμείς συζητάμε ατελείωτα, κάποιοι ανταγωνιστές μας τα υλοποιούν. Χρειάζεται λοιπόν βούληση, ολοκληρωμένο σχέδιο υλοποίησης με σαφή χρονοδιαγράμματα και στόχευση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων εκεί που κάθε ευρώ επένδυσης μπορεί να αποδώσει υπερπολλαπλάσιες αξίες.

Ποιές είναι οι προκλήσεις της νέας χρονιάς;

Η πρόκληση είναι μία στην ουσία. Η διατήρηση και η ενίσχυση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων του ελληνικού ξενοδοχείου. Ό,τι είναι στο χέρι μας το κάνουμε. Αλλά δεν εξαρτώνται όλα από εμάς. Το ελληνικό ξενοδοχείο αγωνίζεται να μείνει όρθιο μέσα στην κινούμενη άμμο της υπερφορολόγησης και του αθέμιτου ανταγωνισμού των βραχυχρόνιων μισθώσεων, για να αναφερθώ μόνο σε δυο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Για την αναγνώριση της αξίας του τουρισμού για την οικονομία και την κοινωνία δεν φτάνουν μόνο τα καλά λόγια χρειάζονται και οι καλές πολιτικές.