Hotel Megatrends: Η αρχιτεκτονική ευεξίας στα ξενοδοχεία

Α Decrease font Enlarge font
Hotel Megatrends: Η αρχιτεκτονική ευεξίας στα ξενοδοχεία

Η αποτύπωση της ευεξίας στην αρχιτεκτονική εκτείνεται πέρα από την περιβαλλοντολογική αποτύπωση κι οδηγεί στην ανάδειξη της ψυχής ενός τόπου, τόνισε ο αρχιτέκτονας Λουκάς Μπομπότης στην εναρκτήρια ομιλία στην ενότητα Wellness & Architecture του Xenia Hotel Megatrends το πρωί της Κυριακής 24 Νοεμβρίου.

Ο κ. Μπομπότης ξεκίνησε θυμίζοντας την γνωστή ρήση του Ουίνστον Τσόρτσιλ ότι "αρχικά εμείς διαμορφώνουμε τα κτίριά μας, αλλά στη συνέχεια μας διαμορφώνουν αυτά".

Ο ιδρυτής της Bobotis & Bobotis Architects εξήγησε ότι η αρχιτεκτονική ευεξίας είναι η αρχή του σχεδιασμού κτιρίων με έμφαση στην επίδραση που έχουν στην ευημερία των ανθρώπων που ζουν ή εργάζονται σε αυτά κι έχει στόχο να δημιουργήσει χώρους που κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται καλύτερα όταν κατοικούν σε αυτούς. 

Με άλλα λόγια, είπε ο κ. Μπομπότης σχεδιάζουμε κτίρια που μας κάνουν πιο υγιείς και πιο ευτυχισμένους κι επισήμανε ότι οι Αρχαίοι Έλληνες ήταν πρωτοπόροι και σε αυτό τον τομέα. 

Η Επίδαυρος π.χ. αποτελούσε ένα συνολικό τοπίο ευημερίας, χτισμένο γύρω από ένα κέντρο υγείας που χρονολογείται από τον 3ο ή 4ο αιώνα π.Χ. Περιελάμβανε ναούς, κλινικές, σπίτια για ύπνο και διάφορες θεραπείες, καθώς και αθλητικό στάδιο και, φυσικά, θέατρο πολιτιστικής, πνευματικής και φυσικής κάθαρσης. Η θέα προς τη θάλασσα και το θαυμαστό τοπίο ήταν τόσο μέρος της θεραπευτικής διαδικασίας όσο και οι χειρουργικές επεμβάσεις.

Και στην εποχή της Αρχαίας Ρώμης όμως, η καθημερινή κολύμβηση στο φυσικό ζεστό νερό ήταν μια συνήθης πρακτική για όλες τις κοινωνικές τάξεις. Τα λουτρά ήταν μέρη όπου οι Ρωμαίοι μπορούσαν να χαλαρώσουν, να θεραπεύσουν και να κοινωνικοποιηθούν. Όχι μόνο τα λουτρά εξελίχθηκαν σε κοινωνικά κέντρα, άλλα έγιναν πραγματικοί κόμβοι διάδοσης κι ανάπτυξης του ρωμαϊκού πολιτισμού. Πολλά λουτρά μάλιστα είχαν παραστάσεις, βιβλιοθήκες, κήπους, χώρους για άθληση κι άσκηση καθώς και καταστήματα που πωλούσαν προϊόντα, αρώματα και άλλα αγαθά.

Η ευεξία σήμερα συνδέεται με τα ξενοδοχεία και τα spas και εμπεριέχει πλούσιες αρχιτεκτονικές παραμέτρους όπως η λειτουργικότητα, η κίνηση, η αναλογία διαστάσεων, η ατμόσφαιρα, η απλότητα & αντίληψη του χώρου, αλλά και η σύνδεση εσωτερικών και εξωτερικών χώρων μέσω της επαφής με το ανθρώπινο δέρμα.

Στην ομιλία του ο κ. Μπομπότης ανέλυσε την σημασία του αέρα, του νερού, της κίνησης, του φωτός και της σκίασης, της άνεσης και της τεχνολογίας στην επίτευξη της ευεξίας μέσω της αρχιτεκτονικής και κατέληξε τονίζοντας ότι η κατανόηση της αρχιτεκτονικής ευεξίας έχει εξελιχθεί σημαντικά, ώστε να συμπεριλαμβάνει, πέρα από την υγιεινή και την υγεία, και την ψυχική ευεξία του ανθρώπου.

«Η αναμφισβήτητη και σταθερή καταστροφή του πλανήτη, μας οδηγεί στην υγιέστερη προσέγγιση του σχεδιασμού των κτιρίων και των χώρων μας, ώστε να ανακτήσουμε την ευημερία μας,» κατέληξε ο κ. Μπομπότης.

Τουρισμός ευεξίας: Οι τελευταίες τάσεις

Στην ενότητα Wellness & Architecture του Xenia Hotel Megatrends μίλησε κι ο James Charles, Lead Designer at Desani London, Athens, Los Angeles ο οποίος παρουσίασε τις τελευταίες παγκόσμιες τάσεις στον τουρισμό ευεξίας και τόνισε ότι η Ελλάδα διαθέτει τεράστια αλλά και εν πολλοίς αναξιοποίητα συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα αυτό λόγω της εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς και των ευνοικών κλιματολογικών συνθηκών που διάθετει. «Στην Καλιφόρνια, όλο και περισσότεροι άνθρωποι έχουν διαμορφώσει την ζωή τους με επίκεντρο την ευεξία και την ευζωία, επεσήμανε ο κ. Charles, κι ανέφερε ως παράδειγμα ότι υπάρχουν πάνω από 40 είδη ελληνικού γιαουρτιού τα οποία είναι εξαιρετικά δημοφιλή στην αμερικανική αγορά» 

«Η εικόνα που έχουν λοιπόν για την Ελλάδα οι Αμερικάνοι είναι ότι πρόκειται για έναν τόπο όπου η ευεξία και η ευζωία έχουν απόλυτη προτεραιότητα. Εχει τεράστια σημασία λοιπόν να αξιοποίησουμε αυτή την θετική προδιάθεση και να εντείνουμε τις πολύ σημαντικές προσπάθειες των τελευταίων ετών να αναδειχθεί η Ελλάδα ως ένας από τους κορυφαίους προορισμούς τουρισμού ευεξίας σε όλο τον πλανήτη,» επεσήμανε ο κ. Charles.

Η Wellness & Spa Director της Mocinno International Dianna Ruas από την Βραζιλία εξήγησε ότι  ο τομέας της φιλοξενίας έχει εξελιχθεί καταλυτικά με αποτέλεσμα να διαδραματίζουν πλέον πρωταρχικό ρόλο η Αρχιτεκτονική Ευεξίας, η Οικολογική Συνείδηση (Eco-Friendly) ο προσανατολισμός του brand στο επιθυμητό αποτέλεσμα), ότι οι νέες γενιές ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις από τους προορισμούς Υγείας & Ευεξίας.

«Η αξία της αρχιτεκτονικής ευεξίας έγκειται στο ότι δημιουργεί ευημερία και προσφέρει μοναδικές αναμνήσεις γι αυτό και οφείλουμε να μελετήσουμε σε βάθος και να υιοθετήσουμε πλήρως τις άριστες πρακτικές όπως η ολιστική προσέγγιση, το Φενγκ Σούι, τα οργανικά υλικά από βιώσιμες πηγές και την αποτοξίνωση,» υπογράμμισε η κα Ruas.

Την εκδήλωση έκλεισε η Μαρία Τσαφτάρη–Design Director, Urban Soul Project η οποία παρουσίασε τις πρωτοποριακές δράσεις του USP που στόχο έχουν να εναρμονίσουν την διαδικασία του σχεδιασμού ενός έργου με την διαδικασία της κατασκευής του, δημιουργώντας έτσι μια απρόσκοπτη σύνδεση από το ένα στάδιο στο άλλο.

Ο σχεδιασμός ή ο επανασχεδιασμός ξενοδοχειακών χώρων για το USP, δεδομένων των συγκεκριμένων χαρακτηριστικών της πόλης αλλά και της χώρας γενικότερα, είναι ιδιαίτερης σημασίας και αντικείμενο ευρύτερης μελέτης, καθώς περιέχει και στοιχεία στρατηγικού σχεδιασμού για το ύφος και την κατεύθυνση που η σύγχρονη ελληνική ξενοδοχειακή υποδομή μπορεί και πρέπει να έχει.

Οπως εξηγησε η κα Τσαφτάρη, κάθε είδους καινοτομία έχει πάντα στο επίκεντρο της τον άνθρωπο, και στη περίπτωση της αρχιτεκτονικής, τον κάτοικο, τον χρήστη, τον επισκέπτη, αλλά και τον τρόπο που αυτός σχετίζεται μετ ο περιβάλλον του. 

Το USP έχει αναλάβει το σχεδιασμό του πρώτου food centered ξενοδοχείο στην Ελλάδα στην οδό Μητροπόλεως στην Αθήνα. Στο νέο αυτό εγχείρημα, το φαγητό έρχεται να συνδυαστεί με τη φιλοξενία, με αποτέλεσμα έναν χώρο καινοτομίας και ίσως το πρώτο foodie hotel στον κόσμο, όπου η γεύση παίζει σημαντικό ρόλο καθ΄ όλη τη διάρκεια διαμονής στο κτίριο.

Το f&b αλλά και το wellbeing βρέθηκαν στο επίκεντρο

Η κουζίνα αποτελεί βασικό κομμάτι των ολοκληρωμένων τουριστικών καταλυμάτων και γενικότερα ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και έτσι λοιπόν το θέμα αυτό απασχόλησε τους ομιλητές του επόμενο πανέλ, οι οποίο αναφέρθηκαν και εξήγησαν πως μπορεί και πρέπει να γίνεται ο σωστός σχεδιασμός της κουζίνας ξενοδοχείου και η θετική επίδραση που έχει στην οργάνωση και την έμπνευση του chef και της ομάδας του, με στόχο την ικανοποίηση του τελικού αποδέκτη, του πελάτη. Στον κύκλο ομιλιών συμμετείχαν οι Αναστάσιος Πρωτοψάλτης (Πρ. Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδος), Νίκος Σκρέμπος (ιδιοκτήτης εστιατορίου HYTRA) και Ευστράτιος Βάγιας (Συνιδιοκτήτης εταιρείας Βάγιας – Κοσμάς ΕΠΕ και Μέλος ΔΣ ΣΕΕΜΕ).

Ακολούθησε ένα ακόμα γκρουπ εισηγητών το οποίο εστίασε στα XL Resorts και ανάλυσε τις ιδιαιτερότητες αλλά και τις αρχιτεκτονικές απαιτήσεις που έχουν τα γιγάντια -τόσο σε μέγεθος όσο και σε υποδομές και υπηρεσίες- θέρετρα. Σε αυτή την συζήτηση συμμετείχαν ο Παναγιώτης Τουρνικιώτης (Κοσμήτορας της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΕΜΠ), ο Γιάννης Αίσωπος (Καθηγητής Τμήματος Αρχιτεκτόνων Πανεπιστημίου Πατρών) και οι αρχιτέκτονες Βαγγέλης Στυλιανίδης και Διονύσης Σοτοβίκης.

Το τελευταίο θέμα της ημέρας αφορούσε στην ομορφιά και την τεχνολογία. Πιο συγκεκριμένα, οι ομιλητές εστίασαν στο πώς η τεχνητή νοημοσύνη υπηρετεί την ομορφιά, τους αλγόριθμους για προσωποποιημένα προϊόντα και την εναρμόνιση των σύγχρονων λιανικών πωλήσεων της ευρύτερης αγοράς με την ξενοδοχειακή επιχείρηση. Το πάνελ αυτό συνέθεσαν οι Adriene Harsanyi (Head Therapist του Omorovicza by SoNice), Γιώργος Ταβέλης (Πρόεδρος της Cyprus Spa Association) και Σταύρος Καλιεντζίδης (CEO της ACOS και αντιπρόσωπος της Comfort Zone).

Το ειδικό event με το οποίο έκλεισαν τα σημερινά Talks ήταν σαν κερασάκι σε τούρτα. Για 15 λεπτά οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να πάρουν μαθήματα yoga από τον Γιάννη Στίνη της Fitness Innovations στο πλαίσιο του Wellness Time, το οποίο είχε ως στόχο να δείξει πώς μπορούμε να «χαρίζουμε» στον εαυτό μας λίγα λεπτά ευεξία κατά την διάρκεια της δύσκολης και απαιτητικής επαγγελματικής μας καθημερινότητας.